МаніфестШколаЯк працюють алгоритми ютубу

Як працюють алгоритми ютубу

«Маніфест» спільно з київськими студентами Української академії лідерства підготував розшифровку та переклад відео про алгоритми ютубу.

— Привіт, інсайдери! Цього тижня у мене дуже особливий гість — Тод з команди пошуку і досліджень. Ласкаво просимо, Тод!

— Дякую за запрошення.

— Тоде, люди просили це інтерв’ю з того часу, як ми започаткували цей канал. Тож мені неймовірно цікаво трішки поглибитись і допомогти людям зрозуміти яким чином рекомендуються відео і як працює цей алгоритм. Почнімо з розповіді про те, які задачі у команди пошуку та досліджень. Для чого ви існуєте?

— Як ти знаєш, більше ніж 400 годин відеоматеріалу завантажується в Ютуб кожну хвилину. Тобто приблизно 72 дні наповнені контентом щодоби. Тож оскільки кожен користувач виділяє не більше ніж годину-дві на перегляд Ютубу щоденно, наша робота — допомогти йому знайти те, що б він хотів переглянути. Та й не лише переглянути, а й отримати задоволення і продовжувати повертатись кожного дня на Ютуб і дивитись ще відео. Ми дійсно прагнемо розуміти кожного глядача та його вподобання, щоб пропонувати ті відео, які він вважатиме захопливими.

— А як ви вирішуєте цю проблему? Ваша ціль звучить вельми амбітно. Яким чином ви створюєте цю ментальну модель?

— Для себе ми вирішили: наша робота полягає у слідуванні за аудиторією. Дослухаючись до наших користувачів ми якнайкраще виконуємо поставлену задачу: дати їм те, чого вони бажають. Наше бачення системи, що ми будуємо — це величезна петля зворотного зв’язку. В будь-який день ми збираємо більше ніж 80 мільярдів різноманітних форм побажань від нашої аудиторії. Ми вивчаємо що вони дивляться, що ми рекомендували, але користувачі не переглянули. Скільки часу тривав перегляд. Здебільшого ми виходимо за рамки лише екранного часу. Тепер одною з наших ключових цілей є дослідження сигналів задоволення: чи їм сподобалось, а чи ні. Чи вони натиснули «не цікавить» на відео, яке ми рекомендували у головному меню. Ми даємо можливість це сповіщати, аби ми припинили рекомендувати певні типи контенту, які їм не до вподоби. Нещодавно ми почали використовувати опитування, для ще більш якісного порозуміння з аудиторією та її преференцій. Тож ми розсилаємо безліч опитників щодня, питаючи чи влаштовують користувачів наші рекомендації, чи все з ними гаразд. Також задаємо навідні питання після перегляду, для того щоб зрозуміти наскільки цікавим було відео: чи це був найкращий ролик, який вони коли-небудь бачили, або ж він був вкрай буденним. Адже ми розуміємо, що не кожна хвилина проведена в Ютуб однаково ціннісна. Ми хочемо мати змогу розпізнавати коли глядач під час перегляду проживає момент, який можливо змінить його життя, щоб рекомендувати йому більше схожого матеріалу.

— Вау, круто! Твоя робота в команді триває вже три роки?

— Так.

— Гадаю, ти проводив купу цікавих експериментів. І робота, яку виконує твоя команда, змінювалась з часом. Чи можеш навести приклад змін, які ви зробили та пояснити для чого вони були зроблені?

— Знаєш, зміни відбуваються постійно. Бо ми постійно намагаємось покращуватись, аби люди отримували контент, який задовольнить їх. Ми постійно проводимо десятки експериментів, які стосуються оновлень та, на наш погляд, мають збільшити рівень зацікавленості та задоволення. Проте ми прискіпливо відбираємо кількість цих експериментів, які впливатимуть на готовий продукт. Кожне нововведення тестується на мільйонах глядачів, адже ми хочемо бути певними, як саме це працює, перед тим як зробити повноцінний запуск. І лише невелика частина цих інновацій стає частиною продукту. Також має пройти певний оцінковий етап кожної зміни. Ми звертаємо увагу на безліч параметрів. Багато креаторів питають мене на чому варто зосередитись, щоб досягти успіху на ютубі? Час перегляду? Лайки? Коментарі? Що ми зрозуміли з часом…

— О, навіть я ставив тобі це питання!

Як досягти успіху на ютубі

— Так, навіть ти. І ти, мабуть, пам’ятаєш, що я сказав тобі, що я б хотів дати просту відповідь. Ми вчимося дійсно розуміти аудиторію та її потреби та це не про лише один аспект, як час перегляду чи лайки. До прикладу візьмемо час перегляду: нещодавно ми здійснили зміни та ці оновлення значно збільшили час перегляду на ютубі. І, чесно кажучи, якби ми фінально імплементували цю зміну, то щодня люди б проводили на мільйон годин більше часу на платформі ніж зараз. Очевидно, ти можеш подумати: «це ж чудова новина, нумо її запускати!». Але ми почали аналізувати різні параметри для кожної зміни. І ми виявили дещо цікаве: зміни не працюють однаково для усіх користувачів. Тож, що відбулось: в середньому ми почали рекомендувати довші відео. Відповідно в рекомендаціях ми частіше могли зустріти відео тривалістю в годину, чи більше. Проте наш рівень влучень, який стосується того, як часто глядач знаходить потрібний кому контент, знизився. Отже, ймовірність знайти відео стала нижчою, але те, що ти знайшов, ти дивитимешся довше. Тож, в загальному, рівень переглядів збільшився. Відбулось наступне: ми збільшили залученість малого, проте відданого сегменту користувачів, водночас зменшуючи сегмент звичайних юзерів.

Ми дивились не на загальний об’єм зацікавленості, а розбили його на сегменти, щоб побачити, як ця зміна діє на різні групи глядачів. Нам важлива привабливість ютубу для все більшої кількості людей. І ми зрозуміли, що це не було показником тих змін, які нам потрібні, оскільки якість користування знижується для значного сегмента людей, думка яких нам важлива. Тож замість того, щоб заміщати їх іншим сегментом, ми вирішили зробити крок назад і знайти інших шлях до покращень, без втрат будь-якого з сегментів. Тож ми аналізуємо такі речі максимально скрупульозно, годинами копаючись в деталях. Врешті це приводить до великих змін, за рік від 200 до 300 змін приймаються в кінцевому варіанті. Тож ми маємо багато за чим слідкувати. Знаєш, з кожною зміною, яку ми утверджуємо, ми впевнюємось, що робота нашого сайту покращується.

Це чудово. Дуже легко уявити… Часто люди говорять про алгоритми.

— Еге ж.

Як працює головна сторінка

— Гадаю насправді тонкощів значно більше. Можливо ми можемо поговорити про окремі елементи ютуба. Починаючи з головної сторінки, які ваші наміри у доланні проблем з рекомендаціями?

— Багато людей думають, що існує один універсальний алгоритм. У нас же є різні системи. Кожна сторінка або ж функція, яку бачить користувач, має свій певний набір систем, які оптимізують виконання завдань цієї функції. До прикладу, ми намагаємось зробити головну сторінку основним місцем перебування. Це ж перше, що ти бачиш, відкриваючи мобільний додаток або ж шукаючи сайт youtube.com у своєму браузері. Ми справді хочемо, щоб ця сторінка була настільки ефективною, наскільки це можливо і допомагала тобі у пошуку.

Головна сторінка ютубу

Неважливо чи це відео з трендів або ж твого улюбленого блогера, ми хочемо, щоб ти дістався туди щонайшвидше і тобі не доводилось блукати додатком в пошуках бажаного. Тож ми збираємо відео з якомога різних джерел, в надії на те, що ти знайдеш щось, що тобі резонує. Ми просуваємо останні відео тих каналів, на які ти підписаний, також відео, які дивляться користувачі, смак яких збігається з твоїм. Також ми пропонуємо декілька відео з каналів, яких ти раніше не переглядав і це справді важливе місце, щоб знайти нові канали на які ти ще не підписаний. Ми помітили, що раніше на головній сторінці були виключно твої підписки.

Часто креатори та користувачі вдавалися в питання: «чому б просто не показувати людям лише те, на що вони підписані?» — і ми робили так. Та коли ми почали розміщувати нові відео, не лише ті які ти зазвичай обираєш, почали додавати більше рекомендацій — зацікавленість значно виросла.

Зараз ми намагаємось включати обидва: знайомий контент і також невідомий тобі раніше. Час від часу ми проводимо тести, щоб переконатись чи прийняте нам рішення було правильним. І тоді влаштовуємо наступний експеримент з мільйоном користувачів, де під час запуску показуємо їм лише ті канали, на які вони підписані. Ми робили так декілька разів, після впровадження наших змін і кожного разу ми бачимо шалений спад зацікавленості на головній сторінці, якщо на ній відображаються лише наявні підписки. І ось відповідь на запитання «чому не залишити там лише підписку?» — тому що, тоді люди починають рідше заходити на ютуб, що не відповідає нашим планам. Тож головна сторінка — це свого роду особистий магазин, в якому пропонують виключно те, що вам підходить і вам не потрібно самостійно шукати та блукати сайтом.

— Чудово! А для тих користувачів, яким цікаві лише люди, на яких вони підписані є завжди сторінка «підписки».

— Вірно. Один клік — і ви там. Ми пропонуємо користуватись сторінкою «підписки» для тих, кому потрібні лише вони.

Сторінка «Підписки»

Як працюють рекомендації наступного відео

— Круто. А як щодо «наступне відео»?

— Тож «наступне відео» — так ми називаємо цю функцію в нашій команді, також користувачі називають її «рекомендовані відео». Це рекомендації, які ви бачите в боковій колонці поки дивитесь відео на ПК. Це одна з наших найбільш потужних рекомендаційних зон. Вона залучає величезну кількість користувачів. З допомогою ‘наступне відео’ ми стараємось запропонувати вам наступний відеоматеріал для перегляду. На відміну від головної сторінки, яка налаштована суто під вас, тут ми залучаємо додатковий контент, який стосується теми, що вас зараз цікавить.

Часом це впливає на те, що ви подивитесь згодом, тому ми пропонуємо різноманітні відео з каналу, який ви дивитесь, а також те, що переглядали люди, які теж глянули це відео — це ключова частина. Ми також просуваємо відео на схожу тематику, в яких схожі заголовки та ключові слова, схожі описи. Врешті, ми не обмежуємось виключно пов’язаними між собою відео. І це ще одна зміна, зроблена в останні роки. Раніше ця функція мала назву ‘схожі відео’ оскільки ми думали, що такий принцип спрацює найкраще. Та після наших досліджень, ми зрозуміли, що якщо на додачу до схожих відео ми показуватимемо персональні рекомендації, які могли б тебе зацікавити, проте не мають прямого відношення до того, що ти переглянув щойно — ти дивитимешся далі.

Часом ти маєш бажання зануритись у конкретну тему і дивитись багато схожих відео, на противагу є моменти коли ти думаєш «от би дізнатись як зав’язувати краватку-метелика». Я отримав цю інформацію, а тепер хочу подивитись нове відео мого улюбленого влогера чи якийсь інший канал. Тому ми не обмежуємо пропозиції щодо відео.

І це мікс матеріалів: схожі за темою відео разом з персоналізованими. Відповідно матеріал пропонується за принципом «що спрацює найкраще». Відео, які ви там бачите, на нашу думку швидше за все привернуть увагу глядача. Ті 80 мільярдів одиниць даних, про які я вже згадував, багато з них беруться звідси, ми просто намагаємось продовжувати робити те, що спрацьовує. Ми тестуємо різні відео у різних місцях і ті, які заходять найкраще і привертають найбільше залишаємо, інші ж — відсіюються.

— Отож, ми проговорили головну сторінку та функцію «наступне відео». Поговорімо про пошук.

— Функція «пошук» схожа на «наступне відео». Тут ми також опираємось на контекст вашого запиту. Тож загалом спочатку ми думаємо про те, що ви собі уявляєте, роблячи запит, аби ми могли його задовільнити. Беремо до уваги назву чи опис відео. Або ж ми помічаємо, що люди, які робили схожий запит схилялись до того чи іншого матеріалу. Тож ми стартуємо із збірки релевантних відео і, схоже до того, що я згадував раніше, існує певна петля зворотного зв’язку. До прикладу, ти можеш гадати: «хей, на прив’ю до мого відео є картинка і напис iPhone, також мій заголовок містить у собі “огляд на iPhone”, а ще в описі я пишу iPhone, iPhone, iPhone, то чому ж я не перший у пошуку по слову iPhone?».

Пошук на ютубі

Ну, це тому що ми беремо до уваги не лише так звані метадані, які ви пропонуєте, ми також зважаємо на показник відвідуваності. Тож коли люди вводять у пошуку iPhone, ми оцінюємо: чи ваше відео є конкретно те, яке вони мають намір переглянути, чи ні. Тож те, що ви бачите нагорі переліку не лише відповідають запиту, але й має хороші показники переглядів. Це комбінація відповідності та цієї ж петлі зворотного зв’язку, себто зацікавленість аудиторії є нашим основним пріоритетом.

— Круто. Тепер перейдемо до вкладки «тренди».

— Ох, ці тренди! Щодо них нас дуже багато питають. Тренди це… Один з принципів, навколо якого вони побудовані це ‘курилка’ або ‘бутель з водою в офісі’. Це не просто перелік популярних відео, це не обов’язково відео, які набирають найбільше переглядів. Багато у кого з користувачів тренди викликають спантеличення. Ми хочемо аби там були нашумілі відео, речі які у всіх на слуху. І якщо подумати про ті типи відео, про які люди говорять найчастіше, обговорюють у своїх ‘курилках’, це відео, які викликають найгостріший інтерес. Це може бути відео у якого купа переглядів, проте з дуже вузько спрямованою авдиторією і тоді більшість про нього не говоритиме. Тож ми схиляємось до фокусу на відео, що охоплюють широкий спектр користувачів, з різними уподобаннями.

Крім того, ми звертаємо увагу на відео, які набирали багато переглядів у минулому, проте й зараз мають позитивну динаміку. Кількість переглядів й далі зростає. Ось чому ви можете зустріти відео, у яких ще немає мільйонів переглядів, але ми проглядаємо хороший потенціал. Також ми зважаємо на фактори такі як: «чи люди обговорюють це відео в мережі» або ж можливо воно було розміщене на багатьох новинних ресурсах, чи відбувається резонанс поза ютубом. Це те, на що ми зважаємо, коли визначаємо рівень популярності матеріалу в ‘курилках’.

— Цікаво! Одна річ, яку я чув, що людям цікаво чи пропозиції у трендах є проплаченими?

— Так, таке питання я чув також. У нас є жорстка рекламна політика. І будь-який оплачений матеріал маркується маленькою жовтою позначкою «реклама». Те ж саме працює й у трендах. Ви не побачите жодної такої мітки на відео у трендах. Це тому що ми не розміщуємо рекламу у цій вкладці. У нас немає ніякої програми, де партнери чи рекламодавці платять нам, аби потрапити туди, не існує плати за розміщення. Тож усі відео, які ви бачите у цій вкладці потрапили туди в результаті нашого оцінювання і немає ніякої можливості заплатити та повпливати на це рішення. Тож це абсолютно точно не реклама.

— Круто.

5 6 голосів
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
1 Коментар
Старіші
Новіші Найпопулярніші
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
trackback
24 днів тому

[…] «Маніфест» спільно з київськими студентами Української академії лідерства підготував розшифровку та переклад другої частини серії відео про алгоритми ютубу. Перша частина тут. […]

«Маніфест» — це платформа, на якій зібрані усі (ну майже) україномовні Ютуб-канали. Поки що тут виходять лише відео, але в перспективі буде більше контенту різних форматів. Якщо хочете дивитися, а також читати, коментувати й дописувати, не соромтеся, ставайте нашими патреонами! Це допоможе сайту не тільки триматися на плаву, а й мчати вперед на всіх парусах.

Розробка та підтримка — Студія «Омега». З будь-яких питань — manifest.in.ua@gmail.com

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: