МаніфестАкадеміяДобросовісне використання контенту, захищеного авторським правом

Добросовісне використання контенту, захищеного авторським правом

Дізнайтесь, в яких випадках на YouTube дозволено використовувати контент, захищений авторським правом, а в яких — заборонено.

Добросовісне використання: загальна інформація

У ролику ми відповімо на основні питання про добросовісне використання. Ми пояснимо, як його трактують суди і які чинники слід враховувати.

Сьогодні ми поговоримо про концепцію добросовісного використання.

Що ж це таке?

Відповідно до цієї концепції, в певних умовах ви можете використовувати чужий контент без дозволу правовласника. Це дозволено законами і не залежить від YouTube. Повторю ще раз. Рішення про те, чи добросовісно ви використовуєте контент, приймає не YouTube. Це прерогатива суду.

Що вважається добросовісним використанням?

У різних країнах діють свої правила. І навіть застосовуються різні терміни, наприклад, в Британії fair dealing, а в США —fair use. Як правило, суди звертають увагу на те, наскільки творчим був ваш підхід до використання контенту. Важливо те, чи додали ви новий сенс існуючій роботі, переосмислили її , а чи просто копіюєте оригінал. Наприклад, в США під принцип добросовісного використання підпадають коментування, критика і новинні репортажі.

І ще: недостатньо просто сказати, що ви використовуєте контент добросовісно, додати посилання на правовласника або коментар на кшталт «Я не хочу порушувати нічиї права». Це не захистить вас від відповідальності.

Яке ж юридичне визначення?

Визначити добросовісне використання ніколи не буває просто. У США воно визначається тільки судом. Він вивчить справу і розгляне кілька факторів.

Ось що потрібно враховувати, спираючись на судову практику. Імовірність рішення на вашу користь нижче, якщо:

  • ви просто копіюєте чуже відео, нічого не додаючи від себе;
  • намагаєтеся його монетизувати;
  • використовуєте художні матеріали (НЕ документальні);
  • додаєте в свій контент великі фрагменти;
  • захищені матеріали є основною частиною вашого відео;
  • або через ваші дії правовласник позбавляється можливості отримувати прибуток від свого контенту.

Слід враховувати всі ці фактори. Однак, навіть якщо все перераховане не про вас, це все ще не гарантує, що вашу роботу вважатимуть добросовісним використанням. Наприклад, якщо ви не будете монетизувати відео або використовуєте тільки невеликий фрагмент, це не означає, що вас не притягнуть до відповідальності. Суди розглядають кожну справу з урахуванням всіх факторів, і при використанні чужого контенту завжди зберігається ризик. Дотримуйтесь правил запозичення матеріалів і при необхідності звертайтеся до юристів.

Чому на мій контент, в якому дотримуються принципи справедливого використання, приходять заявки Content ID?

Автоматизовані системи не є здатними враховувати принципи добросовісного використання – це може зробити тільки суд. Крім того, ми не уповноважені приймати рішення в таких суперечках. Однак незважаючи на це, відео, які відповідають критеріям добросовісного використання, все одно можна додавати на нашу платформу. Авторам важливо розуміти, як діють ці принципи, і бути готовими при необхідності відстоювати свою позицію. Якщо ви отримаєте заявку Content ID, можна буде оскаржити її або подати зустрічне повідомлення. Після цього позивачеві потрібно або відкликати заявку, або передати справу до суду. Рішення не слід приймати, не отримавши докладної юридичної консультації. Але, в обговорюваних нами випадках, зустрічне повідомлення – це найефективніший спосіб захисту, який змусить позивача задуматися.

Заявки подають всього на кілька секунд відео. Це не зловживання?

Багато хто помилково вважає, що має повне право використовувати короткі фрагменти чужого контенту. Це не так. Добросовісне використання жодним чином не пов’язано з тривалістю фрагментів. Іноді суди відхиляли заяви про добросовісне використання, хоча мова йшла про уривки, тривалістю кілька секунд. Навіть якщо ви використовуєте дуже короткий фрагмент чужого контенту, на ваше відео може надійти заявка. В такому випадку можна подати апеляцію, аргументувавши це тим, що ви дотримувалися принципів добросовісного використання. Однак остаточне рішення буде приймати суд, а не фахівці YouTube.

Тому ми завжди даємо авторам можливість видалити спірний контент, якщо вони вважають, що відео залишиться якісним і без нього. На YouTube є спеціальні інструменти, які дозволять визначити, на яку частину ролика надійшла заявка, і видалити музику або замінити її треком з нашої безкоштовної фонотеки.

Ті, хто подають заявки, тепер зобов’язані вказувати, в якому саме фрагменті відео міститься їх контент. Ми також оновили інструменти редагування роликів, і, при видаленні спірного контенту вручну, заявка автоматично закривається, а якщо раніше у вас була включена монетизація відео, то вона відновлюється.

Що таке добросовісне використання?

Добросовісне використання — це правове поняття, згідно з яким в деяких ситуаціях ви можете використовувати матеріали, захищені авторським правом, не отримуючи спеціальний дозвіл від правовласника. Принципи добросовісного використання визначені не YouTube, а законом.

  • Факт добросовісного використання встановлює суддя. Кожен такий випадок розглядається окремо.

Які дії підпадають під принципи добросовісного використання?

  • У кожній країні поняття «добросовісне використання» трактується по-своєму. Крім того, в деяких регіонах воно може називатися по-іншому.
  • Зверніть увагу, що наступні дії точно не служать автоматичним захистом від скарг на порушення авторських прав: просто заяви про те, що принципи добросовісного використання дотримані, відмови від відповідальності, наприклад «всі права належать автору», і згадки правовласника.

На яких підставах суд визначає, чи були дотримані принципи добросовісного використання?

  • Зазвичай суди перевіряють, чи несе в собі робота похідний характер.
  • Іншими словами, встановлюється, чи змінений був початковий задум і зміст, чи контент був просто скопійований. Наприклад, в США використання захищених матеріалів в коментарях, новинах, для критичного аналізу, навчання або в науково-дослідних цілях може вважатися добросовісним. Якщо контент піддався дійсно серйозній переробці і переосмисленню, швидше за все, такий випадок не буде вважатися порушенням авторських прав.
  • У США тільки суд може встановити, чи відповідає похідна робота критеріям добросовісного використання. Однак це визначення залежить від конкретної країни і її законів. У США суддя встановлює факт добросовісного використання, оцінюючи кожен випадок за чотирма критеріями, перерахованим нижче.

Уважно ознайомтеся з цими принципами. Якщо у вас виникнуть питання, зверніться до юриста.

Чотири критерії добросовісного використання

Ціль і характер використовування контенту

Чи змінений задум чи зміст оригінального твору? Якщо призначення вашого відео не відрізнятиметься від мети початкового контенту, використання чужих матеріалів навряд чи визнають добросовісними. Те ж саме станеться, якщо ви спробуєте монетизувати ролик.

Характер твору, захищеного авторським правом

Як можна описати характер початкового матеріалу? Якщо початковий матеріал грунтується на загальновідомих фактах, тобто навчає користувачів і сприяє поширенню інформації, то його використання в похідній роботі цілком може бути визнано добросовісним. Додавання ж у відео фрагментів неопублікованих робіт або оригінального контенту, який є художнім вимислом, добросовісним не рахується.

Розмір і значимість використаного фрагмента щодо всієї роботи, захищеної авторським правом

Яку частину оригінального твору ви додали в свій ролик? Якщо запозичений лише невеликий фрагмент, таке використання швидше буде визнано добросовісним, ніж якщо ви скопіювали значну частину початкового твору. Однак якщо в уривку міститься основна ідея початкової роботи, то суд може стати на сторону правовласника.

Наслідки, з точки зору цінності використаного контенту, захищеного авторським правом

Чи втратив правовласник дохід від покупок і переглядів свого контенту через те, що ви використовували його матеріали?
Використання початкового твору зазвичай не розцінюється як добросовісне, якщо в результаті правовласник втратив прибуток.

Міфи про добросовісне використання

Використання уривка тривалістю всього декілька секунд не є порушенням

  • Заявка Content ID чи скарга правовласника може надійти незалежно від тривалості фрагмента, який збігається. Ви можете подати апеляцію, аргументувавши це тим, що дотримувалися принципів добросовісного використання. Однак пам’ятайте, що остаточне рішення буде приймати суд.

Якщо вказати у відео ім’я правовласника, можна вільно використовувати його матеріали

  • Згадка автора не дає права на використання його контенту. Перед тим як завантажувати відео на YouTube, перевірте, чи немає в ньому порушення авторських прав. Також уважно вивчіть всі чотири критерії добросовісного використання і, якщо у вас виникнуть питання, проконсультуйтеся з юристом.

Чужий контент публікується не в комерційних цілях, тому порушень немає

  • Навіть якщо ви не збираєтеся отримувати дохід від відео, це не означає, що в ньому не обов’язково дотримуватися законодавства про авторське право. Заява про те, що завантажений вами контент призначений “тільки для розважальних цілей” або “некомерційного” використання, саме по собі не захистить вас при перевірці на добросовісність. Суд врахує те, з якою метою ви додали чужі матеріали, але це не буде достатньою умовою для визнання використання контенту добросовісним.

Можна добавити в чужі матеріали свій контент, і тоді це буде рахуватися добросовісним використанням

  • Навіть якщо ви доповните захищені матеріали своїм оригінальним контентом, цього може бути недостатньо. У суді зазвичай оцінюється, наскільки була перероблена початкова версія. Уважно вивчіть усі чотири критерії добросовісного використання і, якщо у вас виникнуть питання, проконсультуйтеся з юристом.

Корисна інформація

Переклад курсу підготовлено спільно з київськими студентами Української академії лідерства.

5 1 голос
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

Хочете підтримати проєкт? Це просто!

Не соромтеся, ставайте нашими патреонами оформивши щомісячний платіж. Це допоможе спільноті не тільки триматися на плаву, а й мчати вперед на всіх вітрилах.

Розробка та підтримка — «Олександр Кіншов». З будь-яких питань — manifest.in.ua@gmail.com

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

Придбати рекламу

Доброго дня, мене звуть Олександр Кіншов і я відповідаю в спільноті за комунікації. Залиште заявку і я допоможу вам зконтактувати з обраним автором для інтеграції. Також я зможу запропонувати вам альтернативи та пакетні пропозиції. Це безкоштовно, рекламодавець платить тільки за рекламну інтеграцію.

Ви можете зв’язатися зі мною зручним для вас способом:

Або ж залишити заявку і я сам вам напишу.