Авторське право на YouTube
Дізнайтеся, який контент захищений авторським правом і як воно дотримується на YouTube.
Що таке авторське право
Авторське право — це право на інтелектуальну власність, яке захищає створені роботи.
- Тільки правовласник може вирішувати, як використовувати контент і хто на ньому може заробляти, наприклад публікуючи його на YouTube.
- Зверніть увагу, що правовласником вважається той, хто створив контент, а не той, хто першим його зареєстрував або завантажив. Закон про авторське право відрізняється в кожній країні, тому ми радимо отримувати з подібних питань рекомендацію фахівця.
- Примітка. Ютуб не уповноважений давати юридичні консультації, тому інформація в цьому курсі дається тільки для довідки. Якщо у вас виникнуть питання, зверніться до юриста.
Поради
- Щоб дізнатися більше про авторські права на YouTube, відвідайте сторінку «Правила та політика. Авторське право»
- На сайті Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОІВ) опублікований список регіональних представництв, де можна знайти інформацію про місцеве законодавстві з авторського права.
На замітку
- Якщо ви створюєте твір в рамках трудових обов’язків (в рамках роботи за наймом), то правовласником найчастіше стаєте не ви, а ваш роботодавець.
- Якщо вам знадобиться подати позов про порушення авторських прав в США, доведеться звернутися в Бюро авторського права США і отримати документи, що свідчать про те, що ви є правовласником.
Що захищено авторським правом
Щоб охопити авторським правом, твір повинен бути оригінальним, креативним, виразним, фіксованим. Авторське право не поширюється на ідеї, факти і процеси, а також назви і заголовки.
Захищено авторським правом
- Аудіовізуальні твори: телешоу, фільми та відео.
- Звукозаписи та музичні композиції.
- Письмові роботи: лекції, статті та книги.
- Зображення: картини, плакати та реклама.
- Відеоігри та комп’ютерне програмне забезпечення.
- Драматичні твори, такі як п’єси та мюзикли.
Не захищено авторським правом
- Ідеї.
- Факти.
- Процеси.
- Імена.
- Назви.
- Короткі фрази (за певними винятками).
Важливе зауваження
- Якщо ви написали пісню, це один об’єкт авторського права — музична композиція. Якщо хтось вашу пісню виконав, виникає ще один об’єкт авторського права — звукозапис, і він належить виконавцю.
- Щоб додати в ролик чужу звукозапис, потрібен дозвіл обох правовласників. А для створення кавер-версії вам знадобиться дозвіл власника прав на композицію.
Як враховуються авторські права на YouTube
Всі правовласники мають однакові виняткові права, будь то незалежні музиканти і відеоблогери або великі звукозаписні компанії і кіностудії.
- Тільки власник контенту може дозволити копіювати, поширювати, публічно виконувати чи показувати його роботи, а також створювати твори за їх мотивами (наприклад, сиквели, переклади, спін-оффи і адаптації).
- Порада. Якщо ви збираєтеся завантажити відеоролики з контентом, який захищений авторським правом, проконсультуйтеся з юристом.
Примітка. Створення нової роботи на основі чужого твору допустимо тільки з дозволу всіх власників авторських прав. Більш детальна інформація є в наших курсах, присвячених дозволами і винятків, наприклад сумлінному використанню, ліцензіями Creative Commons і суспільного надбання.
Чи може YouTube встановити правовласника?
YouTube не виступає посередником у суперечках про авторські права. Авторське право регламентується законом.
- Отримавши повідомлення про порушення авторських прав, ми діємо відповідно до законодавства — видаляємо зазначені матеріали.
- Якщо після цього нам приходить обгрунтоване зустрічне повідомлення, ми пересилаємо його особі, що повідомив про порушення. Після цього конфліктуючі сторони можуть вирішити свою суперечку в суді. Якщо позов поданий не буде, то після закінчення 10 днів ролики будуть відновлені.
Складні випадки
Одного вашої присутності в відео або згадки в ньому вашого бренду недостатньо, щоб стверджувати, що у вас є авторські права на цей ролик.
Які ще існують засоби юридичного захисту контенту
Авторське право – один із засобів захисту інтелектуальної власності. Воно відрізняється від товарних знаків, які захищають назви брендів, їх девізи, логотипи та інші характерні символи.
Крім використання чужих матеріалів, на YouTube зустрічаються і інші порушення, наприклад образа інших користувачів або публікація небезпечного контенту. Нижче розповідається про те, як чинити, якщо ви зіткнулися з ними. Детальніше про це також написано в наших принципах спільноти, а про інструменти для боротьби з порушеннями йдеться.
Інші засоби юридичного захисту контента і інструменти для відправки скарг
- ???? Товарний знак. «У відео незаконно використаний наш бренд або відмітний знак». Скарга на незаконне використання товарного знака
- ???? Конфідеційність. «Мене показують в цьому відео без моєї згоди». Скарга про порушення конфідеційності.
- ???? Переслідування і загрози в Інтернеті. «Інструмент для відправлення скарг». Інструмент для відправлення скарг
- ⚠ Небезпечний контент. «У цьому відео пропагують насильство або небезпечну поведінку». Скарга про недопустимий контент
Переклад курсу підготовлено спільно з київськими студентами Української академії лідерства.